Friday, 3 April 2015

10 tips/cara untuk menguruskan badan dengan CEPAT!!!

Kesihatan sering dikaitkan dengan amalan pemakanan serta gaya hidup yang sihat. Menurut kajian oleh Kementerian Kesihatan Malaysia sehingga kini hampir 60% rakyat Malaysia ialah dari golongan yang obesiti atau berat badan berlebihan. Kita perlu memupuk gaya hidup yang sihat agar masalah ini dapat diselesaikan.
Terdapat pelbagai cara atau kaedah yang dapat dipraktikkan untuk mendapatkan berat badan yang ideal atau kuruskan badan dengan cepat. Berikut adalah cara-cara bagaimana untuk menguruskan badan dengan cepat :-
1. Mengurangkan pengambilan makanan berkarbohidrat tinggi seperti nasi.
- makan nasi sekali dalam sehari sudah memadai untuk keperluan tubuh kita. Kadar pengambilan juga perlu sederhana tidak terlalu sedikit atau banyak.

2. Memperbanyakkan makan buah-buaha, sayur-sayuran dan bijirin.
- kandungan serat atau fiber di dalamnya dapat melancarkan sistem kumuh badan manusia. Paling penting serat tidak dapat menggemukkan.

3. Sarapan di awal pagi dengan meminum kopi atau jus buah-buahan.
- lemak di dalam badan akan lebih mudah terbakar dengan meminum kopi. Tapi Jat memang tak suka kopi biasa. Rasa pahit.. Jat amalkan minum Mineral Coffee di pagi hari.. Rasa lebih sedap dan enak.Berkhasiat pula tu.. Uols boleh try :)


4. Jangan amalkan memakan jajan atau snek di waktu malam sebelum tidur.
- badan akan menyimpan lemak ketika waktu malam, lebih-lebih lagi waktu tidur kerana tiada apa-apa aktiviti yang di lakukan semasa tidur.

5. Berhenti atau kurangkan meminum air berkarbornat.
- ini adalah kerana kandungan gas yang terdapat di dalam air itu mengembungkan perut. Ini akan mengakibatkan reaksi emosi yang mendorong kita untuk makan. 

6. Amalkan meminum teh hijau (Green Tea) setiap kali selepas makan.
- ini dapat membantu pembakaran lemak.

7. Ketika bangun tidur amalkan cara dengan bangun secara bangkit tubi ( sit up )
- duduk tenang dalam 30 saat kemudian teruskan dengan senaman bangkit tubi 10 kali sebanyak 3-5 set. Amalan ini dapat memecahkan lemak dengan pantas di bahagian perut (tummy).


8. Lompat bintang (star jump)
- iaitu sebanyak 20 hingga 25 kali setiap jam.



9. Banyakkan meminum air limau ais.
- air sejuk memaksa tubuh kita membakar lebih kalori.


10. Berjalan atau mendaki selama 10 hingga 15 minit selepas makan.
- ia dapat membakar sekurang-kurangnya 100 kalori. 


Kaedah-kaedah tersebut adalah cara paling mudah untuk menguruskan badan, tidak perlu berdiet dan senaman dengan teruk. Selamat mencuba :)

No comments:

Post a Comment