TDC Shanghai Itinerary

Less 6 days before our TDC next trip,to SHANGHAI..Sekejap betul masa berlalu. Kali ni bakal ada first time qualifiers from our team, The Diamond Circle. For some people rasa Shanghai biasa je, tapi for me since travel with close friends rasa seronok & excited lain macam. But, kalini travel tak dapat nak join di atas sebab-sebab tertentu.. Perasaan? Sangat lah sedih sebab company trip yang before ni pon ( Gold Coast ) best sangat.. Kalau travel seorang rasa lain, travel dengan family rasa lain, travel dengan kawan-kawan lagi rasa lain..

So here Jat nak share itinerary. Maybe yang ada planning nak ke sana boleh la follow this itinerary as an idea kan. Lucky, under my team 3 orang yang bakal ke sana nanti. Congrats to Kak Mai, Kak Siti dan juga Kak Ani..  :)

1. Oriental Pearl Tower

Kalau google Shanghai, antara yang keluar mesti this image. The tower was completed in 1994. It was the tallest structure in China from 1994 to 2007. 



Tapi sekarang paling tinggi Canton Tower di Guangzhou. The Oriental Pearl Tower ni antara bangunan ikonik di Shanghai. Kalau ke sini, wajib datang ke sini & ambil gambar.



2. Huangpu River

Jat rasa kalau follow trip Hai-O mesti ada river cruise. So di Shanghai nanti mereka night cruise di Huangpu River. Huangpu River merupakan sungai terbesar di Shanghai & memisahkan bandar Shanghai kepada dua, Pudong (east) & Puxi (west).

Huangpu River - Day view

Huangpu River - Night view. Cantik kan?

3. Silk Factory

Tempat yang paling wanita suka kan.. Hati cakap taknak shopping sangat, tapi dah ke sana, bagai di kata la.. Mesti mata rambang tengok design sutera-sutera.. Tengok semua cantik terus lupa..



4. Chenghuang Miao & Xiang Yang Market

Sight seeing & shopping time :) Chenghuang Miao terkenal dengan reka bentuk seni bina China lama serta terdapat juga pusat membeli belah. 




Manakala for Xiang Yang Market memang terkenal dengan barangan souvenir, pakaian, mutiara & barang mainan. I remembered last trip to Gold Coast, pun banyak souvenir.. Dalam otak fikir nak membeli hadiah untuk family, saudara-mara, kawan-kawan, rakan kongsi di Malaysia sebagai kenangan.



5. The Bund 

The Bund is a waterfront area in central Shanghai. Biasanya The Bund merujuk kepada bangunan sepanjang jalan ini. Tempat wajib datang di Shanghai. Uniknya ketinggian bangunan di sini ada limit yang di tetapkan. Kalau tengok gambar from google, seni bina di area The Bund nampak macam di Europe.



HSBC bermula di sini, sebab tu orang2 lama kalau sebut HSBC tak kenal. Tapi kalau mention Hong Kong bank tahu :)



6. Nanjing Road 

Merupakan tempat membeli-belah utama di Shanghai &  merupakan salah satu jalan membeli-belah paling sibuk di dunia. Melebihi 5km & sepanjang jalan di penuhi dengan pelbagai jenis barangan & jenama. Ada lebih kurang 600 premises, termasuk high end brand. 







That's all for this trip. Nanti after rakan-rakan kita balik dari sane, will upload more & more pictures. For those yang nak follow our TDC in Shanghai journey boleh follow di instagram with these hashtags:


#tdcinshanghai




#tdcjourneys


And also #glamjourneys


Love,
Nor Hafizah Mahazir,
012-4219244 (whatsapp)
Email : nhafizahmahazir@gmail.com

No comments:

Post a Comment