Adab Menuntut Ilmu.

Adab menuntut ilmu ialah merendah diri . Aliran ilmu ibarat aliran air . Air mengalir dari atas ke bawah. Mana kawasan rendah di situ berkumpul air. Air tidak berkumpul di tempat yang tinggi. Ertinya tadahlah ilmu dengan hati yang merendah diri, Semakin kita tawadhu' semakin banyak ilmu yang jatuh ke dalam hati kita.
Mafhum sabda Rasulullah s.a.w : Semakin seseorang itu merendah diri semakin banyak ilmu yang diperolehi dan ditinggikan darjatnya oleh Allah kerana janji Allah bahawa orang yang beriman dan berilmu akan ditinggikan darjatnya berbanding manusia2 yg lain. #selfreminder 

Semoga Allah sentiasa menjauhkan kita dari keadaan miskin "ilmu", karena "ilmu" pengetahuan merupakan modal untuk memperbaiki diri. Alangkah malangnya nasib kita apabila dalam hidup ini "ilmu" pengetahuan kita tidak bertambah. Tidak bertambahnya "ilmu" pengetahuan berarti kualitas kehidupan kita pun akan statis tidak berkembang, bahkan boleh jadi lambat laun kualitas kehidupan kita akan menurun.
Betapa ruginya kita apabila tidak memiliki "ilmu" pengetahuan yang dapat dijadikan sebagai jalan untuk memperbaiki diri. Seseorang yang tidak memiliki "ilmu" pengetahuan yang cukup, dalam kehidupannya seringkali dieksploitasi oleh orang lain. Orang yang tidak memiliki "ilmu" pengetahuan yang memadai sering tidak berdaya menghadapi tantangan kehidupan ini.

Hidup ini akan sangat berarti ketika "ilmu" kita terus bertambah dari waktu ke waktu.........



SEMOGA BERMANFAAT YA :)


No comments:

Post a Comment